loading all our treasures into the belly of a sinking ship
It’s no wonder how we got here in many ways I wrote this script / By loading all our treasures into the belly of a sinking ship / I tried to hold you but my hands were cold / I meant to catch you but I moved to slow / I hate to leave you but it’s time to go (Langhorne Slim)
posted: November 21, 2012
under: black & white, Im Herzen von Europa, pictures
tags: 35mm, b & w, city, D2, Frankfurt, Hessen, hiatus, img, Langhorne Slim, street
Wie immer und zunächst: wunderbar fotografiert. Tiefenschärfe, Graubastufungen, Perspektive – ein Genuss.
Dann: die Ausschnittwahl und die Komposition. Ein Eingang, mit Blick in die Halle und auf den Garderobentresen. Die Komposition richtet sich an geometrischen Formen und diagonalen Linien aus, bildet eine strenge Ordnung aus kubischen Körpern und raumschaffenen Flächen.
Ferner: drei Schriftzüge, die uns aufklären, wo wir uns befinden. Kunsthalle Schirn in Frankfurt, zwischen Römerberg und Kaiserdom liegend. Der Schriftzug „Garderobe“ markiert zudem den Eingangsbereich zum Museum, dort, wo man seine Robe, seine Klamotten, seine Hüllen mitsamt übergroßer Taschen abzugeben hat.
Und zuletzt: die Titelzeile aus einem Stück von Langhorne Slim, einer Zeile, die wunderbar die Massivität, den prätendierten Ewigkeitsanspruch der Archiektur, ihre Schwere, ihre Monumantalität und Unverbrüchlichkeit ironisiert, konterkariert.
Ein Thesaurus im Bauch eines sinkenden Schiffes: Ja, so gesehen, ist auch eine Museum dem Zahn der Zeit ausgeliefert. Trotz des prominenten Ortes wird auch dieses Schatzhaus einmal Ruine sein, wie die nahegelegene Königspfalz mit ihren Fundamentresten auch.
Und auch der Schatten des Körpers des Fotografen (!?), der sich im Plakatkasten links spiegelt, war im nächsten Moment verschwunden.
Was also bleibt?
Unsere Neugier inmitten der Flüchtigkeit der Zeit, unsere nicht endenden Versuche, das festzuhalten, was sich uns immer wieder entzieht.
Gruß, Uwe
Shooting in a museum is a classical approach: the photographer mainly looks at the visitors, waiting for some interesting attitude. But here, Florian, you chose another point of view. Caillebotte plays no role here. Instead of surprising postures, you show us something external, the corridor leading to the „garderobe“, but wihtout hiding the location, two signs telling us we are in a museum.
And that’s meaningful to me. We are in a corridor that makes me think of the corridors of the egyptian pyramids. Because of your framing, the corridor has something labyrinthical. And there are no differences between mummies and pieces of art: they are all objects we try to preserve. They have death in common. The fact your corridor is desert was a necessary condition, you made it beautifully.
Great composition and very strong b&w ! Great work !
leading us into the exhibit.. nicely shot. :)
A phased approach.
An invitation to continue the visit.
A great job on the light…
Shadows, blacks are terrible, my friend.
Stone upon stone creating a catacomb to house (or bury) so much of the past. It’s all there to look at and wonder about…and then we leave it behind and return to our homes thinking we have seen our earlier days and nourished our sense of history, but we have a dark doubt that we could have been here in spite of all that has gone on before us. Treasures–stacked, categorized, sanitized, displayed–and we can’t touch the essence of it all. Loved the little journey, Florian. Somehow you keep putting one in front of me every time I see your work.
ok those lyrics are comprehensively depressing… sniff sniff, don’t gooooooo… what is the picture of? a bank? that’s the sinking ship these days… oh well, lets hope the mayans are right and the end of the world is less than a month away, then you and i can take road pictures in heaven :)
Fantastic work with words and architecture! Brilliant, really! LOve it: a 5* picture!
Have a nice day.
Go in ! Go in ! And lead the way !
The ship may be sinking but there’s treasures to collect, like this little compositional marvel. I quite like this, all those lines going in
(HA!) Did I just saw Florian via what I call CLEVER „SP-reflection-interplay“… how charming! Liking much the „Switch On and Off“ mode.
Florian, dieses Bild öffnet den Blick in einen anderen Raum, denn wir können an der Garderobe unsere Ansichten und Meinungen, sozusagen unsere engen Kleider ablegen und uns ganz der Kunst widmen, deiner Kunst der Fotografie …
Gruss
Walter